czwartek, 11 czerwca 2015

Motywatory

Dzisiaj będzie kontynuacja poprzedniego wpisu. O motywacji i motywowaniu wystarczy. Zawsze można doczytać w internecie, co jeszcze ma kto do opowiedzenia. 
Teraz będzie o motywatorach. 
Obecnie są trudne czasy dla menedżetów - sztuka motywowania już nie ogranicza się do kija i marchewki. Pracownicy są bardziej wymagający względem pracodawców i vice versa. Jeszcze kilkanaście lat temu dla pracownika motywacją do pracy była premia - czyli pieniądze. 

Jak możemy sklasyfikować czynniki motywacyjne.
1. Płacowe motywatory.
2. Pozapłacowe motywatory. 

Do płacowych motywatorów zaliczyć należy premie, nagrody finansowe, dodatki - pamiętać należy, że wynagrodzenie pracownika na bardzo duże znaczenie, pełni funkcje dochodową, społeczną, motywacyjna i kosztową. Wysokość wynagrodzenia ma wpływ na to, w jaki sposób sami siebie postrzegamy. Czy otrzymane wynagrodzenie jest w stanie zabezpieczyć finansowo byt pracownika i jego rodziny, czy starczy również na zaspokojenie potrzeb nie tylko podstawowych - możliwość samorealizacji, kształcenia się i rozwijania.  
Każdy człowiek jest inny i dla każdego co innego jest ważne. Nie dla każdego pracownika ważne są pieniądze. I tu ważną rolę pełnią motywatory pozapłacowe. W zależności od kreatywności menedżera w danej firmie może być wprowadzony szeroki wachlarz motywatorów pozapłacowych. 

Do pozapłacowych motywatorów można zaliczyć:
- szkolenia
- świadczenia rzeczowe
- ścieżka awansów
- partycypacja w zarządzaniu
- rozwój osobisty pracownika
- elastyczny czas pracy
- komunikacja
- standardy pracy
- wyjazdy integracyjne itp.

Zarówno motywatory płacowe jak i pozapłacowe przynoszą korzyści zarówno pracownikom jak i pracodawcom. Służą temu, aby wyrazić uznanie i możliwość identyfikowania się  pracownika z zakładem pracy, zaś dla pracodawcy pozyskanie zaufanych, lojalnych i dobrze reprezentujących firmę pracowników. Narzekanie na gospodarkę i trudne czasy dla pracodawców niewiele nam da, trzeba spojrzeć bardziej szerzej. Dzisiaj - jutro będzie już historią i aby ta historia miała doby koniec trzeba samemu stworzyć sobie dobre warunki. 
Spójrzmy na motywatory pozapłacowe trochę inaczej niż obecnie robią to menadżerowie. 
Szkolenia - wiemy, że są drogie, do tego trzeba gdzieś dojechać, wypłacić pracownikowi delegację, nie ma go w tym czasie w pracy itp. Ale dlaczego nie wykorzystuje się wiedzy i umiejętności własnego personelu. Otaczamy się ludźmi, którzy kończą studia, mają jakieś podyplomówki na koncie, znają się na swojej pracy - czy taki pracownik nie jest świetnym materiałem na "nauczyciela" dla kolegów z pracy?  Oczywiście jest - taki pracownik przed którym postawi się takie zadanie przygotuje się do niego i dla niego samego będzie to niezłym motywatorem. Uznanie!!!
Warto pomyśleć nad takim rozwiązaniem. Pracodawca zaoszczędzi pieniądze i zyska oddanego pracownika. 

Świadczenia rzeczowe - telefony, komputery, samochody służbowe, laptopy, mieszkania służbowe pokrycie kosztów wypoczynku, itp.

Ścieżka awansów - żaden człowiek nie lubi stać w miejscu, dobrze określona ścieżka awansów motywuje do lepszej pracy, dając wizję samorealizacji, uznania społecznego, dowartościowania. To tak jak ze schodami, stawiamy pierwszy krok, potem drugi, trzeci i jeszcze kilka kolejnych i wiemy, że w którymś momencie zobaczymy cel naszej wspinaczki. 

Partycypacja w zarządzaniu to możliwość podejmowania decyzji na różnych szczeblach w organizacji. Mogą to być decyzje ekonomiczne, kadrowe czy organizacyjne. 

Rozwój osobisty pracownika to nic innego jak stworzenie możliwości inwestowania w pracownika i pokazanie mu przez to, że jest kimś ważnym w organizacji. 

Elastyczny czas pracy to rozwiązanie dla pracodawców zatrudniających ludzi, którzy chcą pogodzić pracę zawodową z wychowywaniem dzieci, opieką nad członkami rodziny lub innymi powodami. Nasuwa mi się jedna myśl - przy elastycznym czasie pracy pracodawcy muszą być silnie skupieni na zadaniach. Efekt pracy musi być jasno sprecyzowany i przestrzegany w określonych ramach czasowych.

Komunikacja - bardzo szeroki temat. Ważna jest zdrowa komunikacji polegająca na informowaniu, przepływie informacji i właściwych relacjach w organizacji. Pamiętajmy, że niedoinformowanie to początek końca. Brak informacji w organizacji sprzyja rodzeniu się konfliktów, plotek, niedomówień, braku zaufania do zarządzających. Dobra komunikacja w organizacji to klucz do sukcesu. 

Standardy pracy - stwórzmy pracownikom dobre warunki pracy, przyjemne pomieszczenia, dobry sprzęt, odpowiednie zaplecze socjalne a osiągniemy więcej - czyż nie jest fajnie pracować w otoczeniu, które lubimy i które się nam dobrze kojarzy? 

Wyjazdy integracyjne - integrują pracowników, stwarzają możliwość poznania się szczególnie osobom, które na co dzień nie mają ze sobą wiele wspólnego, przyczyniają się do poprawy stosunków panujących w organizacji, często poznajemy naszych współpracowników z innej strony.

Wszystkie wymienione motywatory mają za zadanie motywować, tylko niezapominajmy, że każdego motywuje co innego, każdy pracodawca ma inne możliwości motywowania. Umiejętne zgranie pracownika z motywatorem generuje sukces. 

Przytoczę Wam pewien przykład jak można trafić z motywatorem. Otóż pewna pani pielęgniarka bardzo chciała zrobić studia z pielęgniarstwa, ale jej sytuacja materialna i rodzinna nie pozwalała na kształcenie. Pani jest matką samotnie wychowująca 2 dzieci, jest wdową gdyż mąż zginął w wypadku drogowym, wynagrodzenie za pracę nie jest wysokie i jeszcze czas pracy w systemie. Pracodawca zauważając potrzebę pracownika zaproponował 100% dofinansowanie do studiów oraz dodatkowe dni urlopu na naukę. Jak się okazało był to strzał w dziesiątkę. Pielęgniarka skończyła studia i jest obecnie najlepszym pracownikiem. To, że została zauważona i otrzymała pomoc dało jej szansę na samorealizacje i poczucie bycia potrzebnym w organizacji. Podniosła jej sie samoocena.

Nietrafiony motywator - kolejny telefon służbowy dla pracownika lub internetowy kurs japońskiego dla kogoś, kto pragnie nauczyć się angielskiego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz